Förskolefunderingar
2015-10-25
23:19:03

Åååh jag blir alldeles knäpp på det här med förskolor och hemspråk och allt sånt... Vi har i och för sig redan ansökt om plats men inte fått bekräftelsen än om vilken förskola E kommit in på... men härom dagen fick jag ett brev från Sverigefinska förskolan... med info om att de fortfarande har några lediga platser... vi hade då inte ansökt om plats där tidigare... Nu är jag plötsligt velig och förvirrad... vi vill ju visserligen att E ska lära sig finska också... och en finsk förskola skulle ju kunna hjälpa till med det... men behövs verkligen det? Jag menar... det blir ju lite av en "specialgrupp"... om saker och ting nu är ungefär som förr... Det är inget fel med det... men om jag tänker tillbaka på hur det var för mig... finska klasser ända upp till högstadiet... trots att det var en "vanlig" klass så var vi uppdelade i grupper ändå... vi finska och de svenska... jag hade visserligen inga större problem att skaffa mig kompisar i andra klasser och så... men man höll sig till den finska skaran på nåt sätt... vill bara poängtera att det inte hade nåt med rasism att göra... inte för min del i alla fall... Så hur tänker ni? Positivt eller negativt? Hjälp mig bolla lite  :biggrin:


Postat av: Alisa ♥ Amor Vincit Omnia

I Nathans förskola har de ganska mycket fokus på språk, så de sjunger & lär sig ord på både spanska, engelska, italienska mm. Han har en pedagog som pratar spanska med honom oxå, så på så sätt får han spanskan på förskolan & givetvis hemma. Vi försöker vara bestämda med att mest prata spanska hemma så han förstår & bibehåller kunskapen, samma när han är med mor & far föräldrarna, då pratar de spanska med honom. Jag tycker personligen att det räcker med spanskan han får på fritiden så att säga :)

Så det beror väl på för er, känner ni att ni är den enda källan till finskan för henne & ni tycker det är viktigt med att hon har finskan som svenskan så kör på finsk/svensk skola :) Känner ni att hon får in finskan mycket utanför skolan och det täcker er önskan om att hon talar finska, så ha henne på en enspråkig svensk förskola :)

Svar: Tack vännen, det är så skönt att få bolla lite... det blir inte mycket till diskussion om man t ex pratar med hennes mormor och morfar för där är det så självklart att hon ska gå i finsk skola ;)
Lelle

2015-10-26 @ 10:04:57
URL: http://alisagonzalez.se

» Namn:
Kom ihåg mig?

» E-postadress: (publiceras ej)


» URL/Bloggadress:


» Kommentar:






 

RSS 2.0