Men vadär det här...?
2009-06-09
11:58:08

Här är en artikel från Metro idag... Tror jag smäller av... finns det inte värre saker man kan förbjuda...?

Skola inför kramförbud

En skola i New Jersey, USA, har infört kramförbud. Elever som bryter mot förbudet straffas  med kvarsittning.

- Det var onödigt kramande i korridorerna. Det var inte en hälsning utan pågick hela dagarna, säger rektorn Noreen Hajinlian, på George G White School i Hillsdale, New Jersey, till New York Times.

Metro har tidigare skrivit om Shepherd Junior High i Mesa, USA. Där får eleverna inte kramas längre än i två sekunder. Elever som bryter reglerna får kvarsittning. Eleverna protesterade genom att anordna en gruppkram.

I Sverige är det rektorn som tillsammans med lärare och elevrepresentanter ansvarar för ordningsreglerna. Ett kramförbud är inte aktuellt.
- Det har jag väldigt svårt att tänka mig. Ordningsregler ska vara ett stöd för ordningen. Jag har aldrig hört att man diskuterat kramar som ett ordningsporblem, säger Anna Medin, jurist på Skolverket.
Men Skolverket kan inte stoppa ett förslag.  
- Det är upp till varje rektor, säger Anna Medin.
Metro





» Namn:
Kom ihåg mig?

» E-postadress: (publiceras ej)


» URL/Bloggadress:


» Kommentar:






 

RSS 2.0